Monday, April 5, 2010

Kenapa perlu kahwin?


* Sudah fitrah manusia

– sudah lumrah alam, wanita dicipta untuk lelaki dan begitu jugak sebaliknya. Perkahwinan pulak suatu penyatuan di antara dua jiwa dan sesuatu yang menghalalkan hubungan di antara lelaki dan perempuan untuk hidup bersama. So, bleh dikatakan bahawa perkahwinan tue adalah sesuatu yang wajib di dalam hubungan lelaki dan wanita.

* Kerana agama

– Semua agama di dunia ini menyarankan agar manusia berkahwin dan membina keluarga. Dalam Islam misalnya, ia adalah sunnah Nabi S.A.W. supaya umatnya berkahwin demi untuk memperbanyakkan keturunan. Dari segi agama, perkahwinan jugak boleh menghalang daripada berlakunya perkara2 yang ditegah atau tak diingini di antara lelaki dan wanita.

* Mengembangkan zuriat

– Salah satu sebab penting kenape manusia kawin ialah untuk membina keluarga dengan mengembangkan zuriatnya dengan cara yang halal. Namun, ada gak pasangan yang sudah lama kawin, tapi masih tak dikurniakan rezeki anak. Itu semer kijer Tuhan, dan kita hanya perlu berusaha, bersabar dan banyakkan berdoa.



* Dah sampai jodoh

– Kalau dah ada jodoh tue, lari ke mana pun, akan tetap bertemu jua. Ada orang yang cepat bertemu jodoh dan ada gak yang lambat sket bertemu jodohnya. Tapi, kalu dah sampai seru tue, elokla kawin cepat2 yer..

* Kerana cinta

– Sesetengah orang berkahwin kerna cinta. Atas dasar cinta inilah, seseorang tue mempunyai keinginan untuk hidup semati dengan pilihan hatinya. Kengkadang tue, ada sesetengah orang sampai tak mau kawin langsung jika tak dapat hidup dengan cinta hatinya. So, cinta nie bleh dikatakan antara sebab penting berlakunya perkahwinan di antara 2 insan.

* Mengelakkan fitnah orang ramai

– Dalam masyarakat Melayu khususnya, berdua-duaan di antara lelaki dan wanita yg belum kawin adalah sesuatu yang ditegah oleh agama. Kalu dah ada ikatan perkahwinan yg sah tu, nak buat apa2 pun, takde orang yang akan larang ataupun membuat fitnah, betul tak? So, cepat2 lah kawin… :-p

* Ada teman untuk hidup bersama

– Kehidupan bleh jadi sangat sunyi kalu takde orang untuk berkongsinya. Semua orang perlukan teman hidup. Pergi ke mana2 berdua, cakap2 pun berdua dan kongsi masalah pun berdua. Dan yang bestnya, kalu kita sakit, ada orang yang jaga kita J Perkahwinan mengelakkan seseorang tue daripada hidup bersendirian sampai ke tua.



* Untuk jamin kehidupan yang lebih baik

– “2 is better than 1”, betul tak? – maksudnya kalu dah berkahwin tue, kedua2 suami isteri nie dapat saling lengkap-melengkapi di antara satu sama lain. Kewangan pun akan bertambah mantap jika kedua laki bini bekerja, jadi kehidupan boleh menjadi lebih baik lagi.

No comments:

Post a Comment

a href="http://www.linkreferral.com/adwel.pl?oldrefid=255974">

Meta Tag Analyzer Tool

Meta Tag Analyzer
Check your meta tags!

example: http://www.host.com.
URL

(optional)
User Agent * (optional)


Please enter the access code as displayed above.
Access code

Online Meta Tag Analyzer provide by SEOCentro.